Bortgjord hos Folktandvården

För ett tag sedan upptäckte jag att Milla har vita fläckar på insidan av framtänderna i underkäken. Sedan dess har jag känt mig som den absolut sämsta mamman i hela vida världen, eftersom jag misstänkte att det kunde vara karies (det är lätt att tro det, när man har en unge som kniper för kung och fosterland, så fort tandborsten närmar sig).

Idag var det alltså dags för ett besök hos Folktandvården, men innan det, var vi och storhandlade på Willys. En massa nyttiga grönsaker, mat och även lördagsgodis som sig bör. När vi kommer in till tandhygienisten har Milla alltså detta färskt i minnet och det absolut första hon säger är:

– Hej, hej…. vet du? Vi har köpt myyyyyyyycket godis…VERKLIGEN!!

Där och då, med misstanken om karies i min endast 2,5-åriga lilla dotters mun, ler jag lite krampaktigt och vill helst av allt springa och gömma mig.

Tandhygienisten undersöker Milla och konstaterar att det inte är karies, utan tandsten hon har på sina små tänder. Efter lite skrapande och fixande känner jag mig alltså ganska lugn igen.

MEN när det är dags att gå slänger tandhygienisten ur sig en snabb föreläsning om att tänka på att lördagsgodiset bör begränsar till just lördag, så att det inte blir fredag-, lördag- OCH söndagsgodis. Jag fick även med mig ett tips om att låta barnen dricka vatten  istället för söta drycker mellan måltiderna.

Nästa gång måste jag öva med Milla innan, så att hon säger:

– En gång om året får jag smaka godis och jag dricker aaaaaalltid vatten, för mamma säger att det är den bääääästa törstsläckaren i världen.

Snickelisnackaren

2 svar to “Bortgjord hos Folktandvården”

  1. Linda Says:

    Lill-skruttan då 🙂
    Hon vet minsann vad man ska säga för mamma ska få skämmas lite 😉

  2. Emelie Says:

    Hej !
    Någon har lagt ut din dotter på familjeliv och påstår att det är hennes… Tänkte att du var intressrad av att veta de. Du bör nog skydda dina bilder, jag skulle tycka att detta var otäckt :S

    http://www.familjeliv.se/Forum-3-123/m61009385-5.html

Kommentera

